Peranan Psikolinguistik dalam Pembelajaran Bahasa Arab
DOI:
https://doi.org/10.21111/at-tadib.v8i2.508Keywords:
psikolinguistik, pembelajaran bahasa Arab, peranan, unsur-unsur kurikulum, prinsip pembelajaran bahasaAbstract
Fenomena bahasa dan berbahasa adalah hal yang erat kaitannyadengan kehidupan manusia. Bahasa merupakan kajian ilmu linguistik, dimana ia dipelajari sebagai bahasa yang mencakup beberapa komponen:fonologi, morfologi, sintaksis, semantik. Sedangkan berbahasa merupakankajian psikolinguistik, yang mengkaji kegiatan manusia dalam memperoleh(acquitation), meresepsi (reception) dan memproduksi (production) bahasa.Berbahasa dimulai dari enkode simantik dan sintaksis dalam otak penuturdan berujung pada dekode simantik dan dekode sintaksis dalam otakpendengar. Hasil kajian psikolinguistik banyak dimanfaatkan dalammemahami pemerolehan bahasa pertama maupun dalam pembelajaranbahasa kedua atau bahasa asing. Pasalnya, ruang lingkup kajian psiko-linguistik sangat bermanfaat bagi pembelajaran bahasa. Di dalamkurikulum pendidikan bahasa, mata kuliah psikolinguistik dimasukkandalam kelompok mata kuliah proses belajar-mengajar, bukan padakelompok mata kuliah linguistik/kebahasaan. Hal ini karena pokok bahasandalam psikolinguistik sangat erat kaitannya dengan kegiatan proses belajar-mengajar bahasa itu. Tulisan ini mencoba memaparkan pengertian danruang lingkup psikolinguistik, pembelajaran bahasa Arab, kemudianmenguraikan peranan dan signifikansi psikolinguitik dalam pembelajaranbahasa Arab yang dijabarkan melalui unsur-unsur kurikulum pembelajar-an bahasa Arab (tujuan, materi, metode, evaluasi) dan prinsip-prinsippembelajaran bahasa.Downloads
Submitted
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).

AT-TA'DIB: Journal of Pesantren Education Published by Faculty of Tarbiyah, University of Darussalam Gontor, Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/tadib/index


