CIPP: Suatu Model Evaluasi Program Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.21111/at-tadib.v6i1.551Keywords:
Sistem Pendidikan, Evaluasi, CIIP, Konteks, Input, Proses, Dan ProdukAbstract
Sistem pendidikan merupakan sebuah kumpulan-kumpulan strategi yangdigunakan oleh sebuah institusi dalam menjalankan program pendidikannya.Sistem adalah struktur yang memiliki rangkaian-rangkaian unsure-unsurpendidikan yang integral yang membentuk suatu kesatuan yang utuh. Sebuahstruktur yang didasari oleh ideology dasar sebagai pijakan untuk mewujudkantujuan pendidikan tertentu dengan mekanisme yang tertib dan teratur. Mekanismeinilah yang mengatur secara langsung sistem pendidikan ketika dihadapkankepada realita proses belajar mengajar secara langsung.Evaluasi pendidikan merupakan salah satu bentuk mekanisme sistempendidikan yang bertujuan untuk meninjau ulang proses pendidikan yang telahdilaksanaka dalam beberapa kurun waktu tertentu. Tinjauan ulang tersebutdimaksudkan untuk memahami, menggali, serta mengkoreksi proses pendidikantersebut sehingga akan diketahui celah-celah kekurangan yang harus diperbaikidan ditutupi. Maka dari itu, evaluasi pendidikan sangat dibutuhkan dalam upayamewujudkan suatu sistem pendidikan yang baik. Yaitu suatu sistem pendidikanyang selalu memperbaiki diri dengan menutupi setiap kekurangan dari waktuke waktu.Downloads
Submitted
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).

AT-TA'DIB: Journal of Pesantren Education Published by Faculty of Tarbiyah, University of Darussalam Gontor, Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/tadib/index


