The Influence Of High Order Thinking Skill (Hots) Based Questions On Arabic Language Learning Outcomes Of Madrasah Tsanawiyah Student

Authors

  • Ihwan Mahmudi (SINTA ID: 6689190) Universitas Darussalam Gontor
  • Neni Naqiyah Universitas Darussalam Gontor
  • Alif Cahya Setiyadi Leipzig University

DOI:

https://doi.org/10.21111/attadib.v18i2.10547

Keywords:

HOTS Based Questions , Arabic Learning Results, HOTS

Abstract

The low Arabic language skills of students at MTs Al-Khairiyah Kelapian Banten are partly influenced by the use of questions that tend to measure Low Order Thinking Skills (LOTS). This research aims to determine the effect of using questions based on High Order Thinking Skills (HOTS) on the Arabic language learning outcomes of class VIII students at MTs Al-Khairiyah Kelapian Banten for the 2022 – 2023 academic year. This research uses a quantitative experimental method with a True Experimental Design research design with a Pretest-Posttest Control Group Design approach. The research sample consisted of 30 students who were divided into two classes, namely the experimental class and the control class. Research data was taken using tests. Data analysis uses the difference test. The results of the research show that there is an influence of HOTS-based questions on students' Arabic learning outcomes.

References

Ariyana, Yoki. et al. 2018. Buku Pegangan Pembelajaran Berbasis pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Baderiah. 2018. Buku Ajar Pengembangan Kurikulum. Palopo: Lembaga Penerbit Kampus IAIN Palopo.

Darmadi. et al. 2022. Pengaruh Penerapan Soal HOTS Sebgai Bagian Dari Kurikulum 2013 Teradap Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan dan Konseling. Vol. 4, No. 1, 2022.

Dinni, Husna Nur. 2018. HOTS (High Order Thinking Skill) Dan Kaitannya Dengan Kemampuan Literasi Matematika, PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 2018.

Fauziah, Indah Rahmi Nur. Dkk. 2020. Analisis Kualitas Tes Bahasa Arab Berbasis High Order Thinking Skill (HOTS). Lisanuna. Vol. 10, No. 1, 2020.

Fanani, Moh. Zainal. 2018. Strategi Pengembangan Soal High Order Thinking Skill (HOTS) dalam Kurikulum 2013. Edudeena. Vol. 2, No. 1, 2018.

Hamalik, Oemar. 2005. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Hardani. et al. 2020. Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu.

Hidayat, Ujang Bahrul. 2019. Modul Penyusunan Soal Keterampilan Beroikir Tingkat Tinggi (High Order Thinking Skill) Bahasa dan Sastra Arab. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas.

Hidayatullah, Mochammad Shofwan. & Mardiyah. 2022. Studi Komparatif KMA No. 183 Tahun 2019 Dengan KMA No. 165 Tahun 2014 Tentang Pedoman Kurikulum 2013 Materi PAI dan Bahasa Arab. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan. Vol. 2, No. 1, 2022.

Hikmawati, Sholihatul Atik. 2019. Pendekatan dan Model-Model Pengambangan Kurikulum Bahasa Arab Pada Madrasah/Sekolah di Indonesia. Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, Vol. 2, 2019.

Mahmudi, Ihwan. 2020. Evaluasi Pendidikan. Sleman: Lintang Books.

Mardiyah, Tika. Machmudah, Umi. & Rosyidi, Abdul Wahab. 2021. فعالية التدريبات على أساس مهارات التفكير العليا في تعليم القراءة العربية, Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, Vol. 5, No. 2, 2021.

Muradi, Ahmad. Dkk. 2020. Higher Order Thinking Skills dalam Kompetensi Dasar Bahasa Arab, Arabi: Journal of Arabic Studies. Vol. 5, No. 2, 2020.

Mustain, Moch Ali. 2019. Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Higher Order Thinking Skills (HOTS), Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa III tahun 2019.

Nurhawani. 2019. Eksistensi Bahasa Arab dan Problematika Pembelajarannya di Era Revolusi 4.0, Seminar Nasional Multi Disiplin Ilmu, Aceh: Universitas Serambi Mekkah.

Prihantoro, Wahyu Kholis. & Suyadi. 2021. Islamic Education Based on Higher Order Thinking Skills (HOTS) The Perspective of Neuroscience. AL-MISBAH (Jurnal Islamic Studies), Vol. 9, No. 1, 2021.

Ritonga, Apri Wardana. 2021. Implementasi HOTS Dalam Pembelajaran Bahasa Arab: Peluang dan Tantangannya di Era Digital. PINBA Palangkarya, 2021.

Sassi, Komaruddin. 2020. Peradaban Islam dan Renaissance Barat: Al-Qur’an dan Bahasa Kunci Terdepan Ilmu Pengetahuan. Jurnal At-tahfizh: Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir. Vol. 1. No. 2. 2020.

Sofyan, Fuaiddilah Ali. 2019. Implementasi HOTS Pada Kurikulum 2013. Jurnal Inventa. Vol. 3, No. 1, 2019.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suja, Aidillah. 2019. أهمية دراسة اللغة العربية فى فهم معاني القرآن (دراسة عن الفعل العربي). Perada: Jurnal Studi Islam Kawasan Melayu. Vol. 2, No. 2, 2019.

Tim Penulis. 2019. Keputusan Menteri Agama Nomor 183 Tahun 2019 Tentang Kurikulum PAI dan Bahasa Arab Pada Madrasah. Jakarta: Direktorat KSKK Madrasah Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementrian Agama Republik Indonesia.

الأمة، سيتي تعمير. 2019. إعداد كراسة التدريبات لمادة تعليم اللغة العربية باستخدام مهارة عمليات التفكير العليا(High Order Thinking Skill) لترقية إنجاز العربية لتلاميذ الصف السابع من المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية 1 سيدوارجوا. رسالة الماجستير. سورابايا: جامعة سونان أمبيل الإسلامية الحكومية.

النعمة، ليلة. 2021. تطوير كراسة التدريبات لتعليم مهارة الكلام المبنية على مهارات التفكير العليا HOTS)) فى المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية 1 باطي. رسالة الماجستر. مالانح: جامعة مولانا مالك إبراهيم الإسلامية الحكومية مالانج.

Downloads

Published

2024-01-22

How to Cite

Mahmudi, I., Naqiyah, N., & Setiyadi, A. C. . (2024). The Influence Of High Order Thinking Skill (Hots) Based Questions On Arabic Language Learning Outcomes Of Madrasah Tsanawiyah Student. At-Ta’dib, 18(2), 49–70. https://doi.org/10.21111/attadib.v18i2.10547