Pengaplikasian Ruangan Tawarikh Di Dalam Subjek Sejarah Sebelum Kemerdekaan Malaysia:Tumpuan Terhadap Majalah Guru

Authors

  • Norlida Abdul Salam Jabatan Sejarah dan Tamadun Islam, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Kuala Lumpur
  • Ahmad Faisal Abdul Hamid Jabatan Sejarah dan Tamadun Islam, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Kuala Lumpur
  • Abdul Qayyum M Suhaimi Jabatan Sejarah dan Tamadun Islam, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Kuala Lumpur
  • Ummu Zainab Al-Abidah Jabatan Sejarah dan Tamadun Islam, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Kuala Lumpur
  • Mohd Roslan Mohd Nor Jabatan Sejarah dan Tamadun Islam, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Kuala Lumpur

DOI:

https://doi.org/10.21111/at-tadib.v7i2.81

Abstract

Artikel ini membincangkan mengenai aplikasi ruangan Tawarikh yang terdapat di dalam Majalah Guru sebagai medium bagi rujukan pelajar, guru dan juga masyarakat amnya. Penulisan artikel ini menggunakan metod pengumpulan data iaitu penyelidikan perpustakaan, metode dokumentasi dan akhir sekali apabila semua data yang diperlukan sudah dikumpul maka olahan dan penganalisaan data dilakukan. Kesimpulan yang dapat dibuat dari penulisan artikel ini ialah, kemunculan persekutuan guru-guru Melayu pada dekad 20-an telah menjadikan Majalah Guru sebagai sumber rujukan selain buku teks yang disediakan pada ketika itu bagi mata pelajaran sejarah. Ini menunjukkan bahawa majalah juga dijadikan sebagai sumber sejarah sepertimana yang telah disebutkan oleh Khoo Kay kim (1979).

Downloads

Published

2012-12-12

How to Cite

Salam, N. A., Hamid, A. F. A., Suhaimi, A. Q. M., Al-Abidah, U. Z., & Mohd Nor, M. R. (2012). Pengaplikasian Ruangan Tawarikh Di Dalam Subjek Sejarah Sebelum Kemerdekaan Malaysia:Tumpuan Terhadap Majalah Guru. At-Ta’dib, 7(2). https://doi.org/10.21111/at-tadib.v7i2.81