PENDIDIKAN BERBASIS ETIKA MENURUT AZ-ZARNUJI DALAM PRESPEKTIF KITAB TA’LÎM AL-MUTA’ALLÎM TARÎQA AT-TA’ALUM
DOI:
https://doi.org/10.21111/at-tadib.v5i1.584Keywords:
pendidikan akhlak, guru, anak didik, metode pendidikan.Abstract
Sejalan dengan pesatnya perkembangan ilmu pengetahuandan teknologi, diperlukan pengembangan pendidikan yang“sesuai†dengan tuntutan perkembangan zaman, dengan mempertimbangkanaspek-aspek pengaruh positif dan negatif. Halini karena pendidikan sebagai bagian dari peradaban manusia,mau tidak mau pasti akan mengalami perubahan dan perkembangan.Tetapi realita pendidikan akhir-akhir ini menunjukkanperubahan dan pemandangan yang kontras di mana guruhanya sebagai “pentransfer ilmu†layaknya robot, dan siswasebagai “penerima†layaknya robot. Interaksi guru dan siswamenjadi “mekanistik†bagai mesin.Kondisi pendidikan yang seperti ini perlu untuk dicarikansolusi yang tepat dengan segera agar pendidikan tidak hanyaterpaku kepada orientasi keilmuan (knowledge oriented) danketerampilan (skill oriented) saja, namun juga berorientasi padanilai (values oriented). Konsep value inilah yang nantinya akanmemberikan aspek sinergis dalam pendidikan di mana segalaaspek baik lahiriyah maupun bathiniyah dalam diri anak didikmendapat pendidikan secara utuh. Tulisan ini berusaha memaparkankonsep etika sebagai bentuk value dalam pendidikan berdasarkanpada pemikiran Zarnuji dalam bukunya ta’limulmuta’alim.Downloads
Submitted
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).

AT-TA'DIB: Journal of Pesantren Education Published by Faculty of Tarbiyah, University of Darussalam Gontor, Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/tadib/index


