KONSEP PENDIDIKAN ISLAM DAN TANTANGANNYA MENURUT SYED MUHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS
DOI:
https://doi.org/10.21111/at-tadib.v5i1.582Keywords:
Westernisas Ilmu, Pendidikan Islam, Nilai, Adab, Ta’dibAbstract
Pendidikan adalah aspek terpenting bagi kehidupanmanusia. Dengan pendidikan manusia diharapkan menjadi esensiyang beradab, berlaku adil, bijak, dan menjunjung tinggi realitaskebenaran. Sebaliknya, tanpa pendidikan, ia akan menjadi dzalim,arogan dan menentang kebenaran, atau dalam kata lain, tetapdalam ke-insanan-nya yang banyak salah dan lupa. Untuk itu,pendidikan yang dilakukan dengan benar dan tepat yangmerupakan kebutuhan primer manusia akan membawa kepadaperbaikan tatanan kehidupan manusia baik individu maupunkelompok.Akan tetapi pendidikan dewasa ini lebih diorientasikankepada upaya untuk mencetak pekerja yang memiliki intelektualdan skill dalam segala bidang. Sehingga menjadikan pendidikanhanya sebatas proses transfer ilmu dan kemampuan saja tanpamemperhatikan penanaman nilai dalam diri anak didik. Nilai(values) yang merupakan esensi pokok dalam proses pendidikanterabaikan begitu saja. Hal tersebut banyak dipengaruhi olehadanya westernisasi ilmu pengetahuan yang dipelopori olehBarat dan telah mengikis system pendidikan yang mengedepankannilai sebagai hasil dari proses pendidikan. Oleh Karena ituulama muslim Syed Naquib Al-Attas menawarkan suatu bentukislamisasi ilmu pengetahuan dengan konsep ta’dib sebagai prosespenempatan anak didik pada tempatnya, yaitu pada puncakmoral, adab, dan etika. Ini merupakan usaha untuk mengembalikanpendidikan kepada tujuannya yang hakiki.
Downloads
Published
2011-06-28
How to Cite
Wiratama, A. (2011). KONSEP PENDIDIKAN ISLAM DAN TANTANGANNYA MENURUT SYED MUHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS. At-Ta’dib, 5(1). https://doi.org/10.21111/at-tadib.v5i1.582
Issue
Section
Articles
License
1. PROPOSED POLICY FOR JOURNALS THAT OFFER OPEN ACCESS
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
2. PROPOSED POLICY FOR JOURNALS THAT OFFER DELAYED OPEN ACCESS
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).