Parental Interpersonal Communication Strategy of Elementary Students During COVID-19’s Online Learning
DOI:
https://doi.org/10.21111/ejoc.v7i1.7958Keywords:
Distance Learning, Interpersonal Communication, CMC, Parents, Komunikasi Interpersonal, Orang Tua.Abstract
References
A. Yunus, W. . (2013). Perilaku Organisasi. Unit Penerbitan Universitas Majalengka.Aldilla Firdausi , Maria Theresia Sri Hartati, E. N., Jurusan Bimbingan dan Konseling, Fakultas Ilmu Pendidikan, U. N. S., & Indonesia. (2019). Indonesian Journal of Guidance and Counseling. Indonesian Journal of Guidance and Couns Eling : Theory and Application, 5(1), 39–44.Anderson, M., & Jiang, J. (2018). Teens, social media & technology 2018. Pew Research Center, 31(2018), 1673–1689.Anne, M. (2006). Karakteristik “Hyperpersonal Communication” dalam “Internet Relay Chat” sebagai Bagian dari “Computer Mediated Communication.” Mediator, 96–101.Arni, M. (2005). Komunikasi organisasi. Jakarta: Bumi Aksara, 145.Awi, M. V., Mewengkang, N., & Golung, A. (2016). Peranan Komunikasi Antar Pribadi dalam Menciptakan Harmonisasi Keluarga di Desa Kimaam Kabupaten Merauke. E-Journal “Acta Diurna,” 5(2), 1–12.Ayu, I. G., & Budiasih, N. (2013). Metode Grounded Theory Dalam Riset Kualitatif. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Bisnis, 9(1), 19–27.Berger, E. H. (2004). Parents as partners in education: Families and schools working together. Prentice Hall.Bugiardo, D. (2015). Berkomunikasi ala Net-Generation. Elex Media Komputindo.Chairani, M., Wiendijarti, I., & Novianti, D. (2014). Komunikasi interpersonal guru dan orang tua dalam mencegah kenakalan remaja pada siswa (studi deskriptif pada siswa kelas XI SMA Kolombo Sleman). Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(2), 143–152.Cho, S., & Lee, D. (2021). The Impact of the Learner’s Meta-ability Changes on Interpersonal Relations with Teachers under COVID-19: A Lens of Computer-mediated Communication. Asia-Pacific Journal of Convergent Research Interchange, 7(12), 145–157. https://doi.org/10.47116/apjcri.2021.12.14Dadds, M. R., Hunter, K., Hawes, D. J., Frost, A. D. J., Vassallo, S., Bunn, P., Merz, S., & Masry, Y. El. (2008). A measure of cognitive and affective empathy in children using parent ratings. Child Psychiatry and Human Development, 39(2), 111–122.Devito, J. A. (1997). Komunikasi Antarmanusia. Jakarta. Profesional Books.Gainau, M. B. (2009). Keterbukaan diri (self disclosure) siswa dalam perspektif budaya dan implikasinya bagi konseling. Jurnal Ilmiah Widya Warta, 33(1), 95–112.Graham-Clay, S. (2005). Communicating with parents: Strategies for teachers. School Community Journal, 15(1), 117–129.Greene, K., Derlega, V. J., & Mathews, A. (2006). Self-disclosure in personal relationships. The Cambridge Handbook of Personal Relationships, 409, 427.Gustafsson, S., Vikman, I., Axelsson, K., & Sävenstedt, S. (2015). Self-care for minor illness. Primary Health Care Research & Development, 16(1), 71–78.Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran daring sebagai upaya study from home (SFH) selama pandemi covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 496–503.Hardjana, A. M. (2003). Komunikasi intrapersonal & Komunikasi. Interpersonal. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.Hewi, L., & Asnawati, L. (2020). Strategi pendidik anak usia dini era covid-19 dalam menumbuhkan kemampuan berfikir logis. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 158–167.Hidayattulllah, S., Studi, P., Komunikasi, I., Komunikasi, F., Informatika, D. A. N., & Surakarta, U. M. (2020). KETERBUKAAN DIRI ANAK DALAM GROUP CHAT APLIKASI WHATSAPP ( Studi Deskriptif Kualitatif Keterbukaan Diri Anak yang Kuliah Di luar Kota kepada Orang Tua Dalam Group Chat Aplikasi Whatsapp ).Iftitah, S. L., & Anawaty, M. F. (2020). Peran orang tua dalam mendampingi anak di rumah selama pandemi Covid-19. JCE (Journal of Childhood Education), 4(2), 71–81.JEDA.ID. (2020). Pengakuan Para Silent Reader di WhatsApp Group. https://jeda.id/real/pengakuan-para-silent-reader-di-whatsapp-group-843.Kartono, T. (2008). Komunikasi Dalam Manajemen Pendidikan. Jakarta: Erlangga.Khadijah, K. (2020). Pola kerja sama guru dan orangtua mengelola bermain AUD Selama masa pandemi COVID-19. Kumara Cendekia, 8(2), 154–170.KOMINFO. (2020). Jumlah Kasus Positif COVID-19 Naik 1.574, Meninggal 76 dan Sembuh 1.295 Orang. Kominfo. Jumlah Kasus Positif COVID-19 Naik 1.574, Meninggal 76 dan Sembuh 1.295 OrangKumparan. (2020). Survei KPAI: 76,7% Siswa Tidak Senang Belajar dari Rumah. https://kumparan.com/kumparanmom/survei-kpai-76-7-siswa-tidak-senang-belajar-dari-rumah-1tJ084bBo3kKurniasih, N. (2016). Pemilihan Gubernur DKI Jakarta 2017 dalam Meme: Sebuah Analisa Isi Terhadap Meme-meme di Dunia Maya. Prosiding Seminar Nasional Dan Kebudayaan , Fakultas Ilmu Sosial Dan Politik (FISIP) Universitas Padjadjaran, 3, 279–284.Mayangsari, I. D., & Aprianti, A. (2017). Understanding communication among parents and teachers in WhatsApp. Case study in Bandung, Indonesia. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 2(2), 18–23.Midianto, F. D. W. I., Studi, P., Komunikasi, I., Komunikasi, F., Informatika, D. A. N., & Surakarta, U. M. (2019). KETERBUKAAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL TERHADAP SEMANGAT KERJA ( studi kuantitatif eksplanatif di kalangan pimpinan dan karyawan PT . ADETEX Bandung ).Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). In PT. Remaja Rosda Karya (pp. 288–289).Mufida, S. (2012). Perbedaan burn out ditinjau dari gaya kepribadian dominance, influence, steadiness, dan compliance. Journal of Social and Industrial Psychology, 1(1).Mujiono, M., & Susilo, D. (2021). Alternative learning media post-covid-19: uncertainty reduction theory perspective. Jurnal Komunikasi Profesional, 5(5), 469–480. https://doi.org/10.25139/jkp.v5i5.4242Nilamsari, N. (2018). Komunikasi Antarpribadi Orangtua Dan Guru Dalam Memahami Pendidikan Inklusi di TK Jasmien Jakarta Utara. Jurnal Pustaka Komunikasi, 1(1), 71–82.Ompusunggu, V. D. K., & Sari, N. (2019). Penggunaan edmodo sebagai media pembelajaran matematika. JURNAL CURERE, 3(1).Padmanaba, H. B., & Supratman, L. P. (2019). Peran Media Sosial Group Whatsapp Pada Komunikasi Guru Dan Orang Tua Siswa Di Sekolah Dasar Birrul Walidain Muhammadiyah Sragen. EProceedings of Management, 6(2).Permanasari, R. (2014). Proses komunikasi interpersonal berdasarkan teori penetrasi sosial (studi deskriptif kualitatif proses komunikasi interpersonal antara personal trainer dengan pelanggan di Club House Casa Grande Fitness Center). UAJY.Prafena, E. K., & Alfian, I. N. U. R. (2019). Jurnal Psikologi Kepribadian dan Sosial PERBEDAAN OFFLINE DAN ONLINE SELF-DISCLOSURE PADA REMAJA SMA. Jurnal Psikologi Kepribadian Dan Sosial, 8(1), 21–26.Putri, R. S., Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Wijayanti, L. M., & Hyun, C. C. (2020). Impact of the COVID-19 pandemic on online home learning: An explorative study of primary schools in Indonesia. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(5), 4809–4818.Ramirez, F. (2001). Technology and parental involvement. The Clearing House, 75(1), 30–31.Reep, D. C., & Dambrot, F. H. (1994). TV parents: Fathers (and now mothers) know best. Journal of Popular Culture, 28(2), 13.Shepherd, T. L. (2010). Working with students with emotional and behavior disorders: Characteristics and teaching strategies. Merrill.Shurur, M. (2015). Hubungan Antara Keterbukaan Diri (Self Disclosure) dan Intensi Memanfaatkan Layanan Bimbingan Konseling Terhadap Perilaku Agresif. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(4).Sucipto, S. d. (2008). Teori & Perilaku Organisasi.Suler, J. (2004). The online disinhibition effect. Cyberpsychology & Behavior, 7(3), 321–326.Suprapto, T. (2006). Pengantar teori komunikasi. Yogyakarta: Media Pressindo.Syahrani, A., Asfar, D. A., Perdana, I., Pattiasina, P. J., & Nadeak, B. (2021). Mendengarkan dan berbicara untuk berkomunikasi: apa yang guru lakukan dan siswa pelajari dari penilaian kelas. Jurnal Komunikasi Profesional, 5(4), 335–344. https://doi.org/10.25139/jkp.v5i4.3908Tjokrodinata, C., Rizky, C., Bangun, A., Liliani, H., Dewi, C., & Nuranindya, D. (2022). Video pembelajaran ramah disabilitas bagi komunitas e-sports ability Indonesi. Jurnal Komunikasi Profesional, 6(2), 169–180.Walgito, B. (2003). Psikologi Sosial (suatu pengantar).West, R., & Turner, L. H. (2018). Introducing communication theory: Analysis and application (Vol. 2). McGraw-Hill New York, NY.Wiladatika, B., Megantari, M., & Putro, Z. A. E. (2020). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL WHATSAPP SEBAGAI SARANA PENYELENGGARAAN SEMINAR ONLINE. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Bisnis, 5, 292–311.Zulfikri, M. F., Shaharudin, S. M., Rajak, N. A. A., & Ibrahim, M. S. Bin. (2021). Predictive Analytics on Academic Performance in Higher Education Institution during COVID-19 using Regression Model. International Journal of Biology and Biomedical Engineering.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In order to be accepted and published by Ettisal : Journal of Communication, author(s) submitting the article manuscript should complete all the review stages. By submitting the manuscript the author(s) agreed to these following terms:
1. The copyright of received articles shall be assigned to [Ettisal : Journal of Communication] as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish articles in various forms (including reprints). [Ettisal : Journal of Communication] maintain the publishing rights to the published articles.
2. Authors are permitted to disseminate published article by sharing the link/DOI of the article at [Ettisal : Journal of Communication]. authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission from [Ettisal : Journal of Communication] with an acknowledgement of initial publication to this journal.
3. Users/public use of this website will be licensed to CC BY-NC-SA (Attribution & Non-Commercial-ShareAlike)