Komunikasi Nonverbal Guru Dan Murid Dalam Pemahaman Pesan Pada Anak Autids Di TKLB Aisyiyah Krian
DOI:
https://doi.org/10.21111/ettisal.v2i2.1454Kata Kunci:
komunikasi non-verbal, pemahaman pesan guru dan murid, autis, Non-verbal communication, understanding message between teachers and students, autism,Abstrak
AbstrakTujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui komunikasi guru dan murid dalam pemahaman pesan pada anak autis di TKLB Aisyiyah Krian. Penelitian ini menggunakan deskripsi kualitatif yang mana hanya memaparkan situasi dan peristiwa. Data yang nantinya dihadirkan berupa ucapan atau tulisan dan perilaku orang yang diamati dan dipaparkannya. Informan pada penelitian ini ada 7 (tujuh) orang yang terdiri dari 1(satu) orang guru TKLB, 3 (tiga) orang tua anak autis dan 3 (tiga) murid autis di TKLB Aisyiyah Krian. Dalam penelitian ini dapat dilihat guru sering memberikan pemahaman pesan dengan murid autis dengan komunikasi verbal dan non-verbal. Namun komunikasi yang sering diperlihatkan oleh murid autis adalah komunikasi non-verbalnya. Disini pemahaman pesan yang disampaikan oleh guru terhadap murid autis yang lainnya berbeda-beda. Dalam penelitian ini komunikasi non-verbal sering digunakan oleh guru dalam memberikan penyampaian pesan terhadap anak autis. Dari hasil penelitian dapat dilihat bahwa gerakan dan sentuhan siswa autis lebih dominan digunakan sebagai cara berkomunikasi sehari-hari mereka. AbstractThis study uses qualitative descriptions, which only describe the situations and events. Data that will be presented is in the form of speech or writing and behavior of people observed and exposed. The informants in this study are 7 (seven) people consisting of 1 (one) teacher TKLB, 3 (three) parents of children with autism and 3 (three ) students autism in TKLB Aisyiyah Krian. In this study it can be seen teachers frequenlty provide an understanding of the message with autistic students with verbal and non-verbal communication. But the communication often shown by autistic students is non-verbal communication. Hence, the understanding of messages provided by teachers to other autistic are students varies. In this study, interpersonal communication is very helpful in giving teachers delivering messages to children with autism. From the results of this study it can be seen that the movement and touch of autistic students are more dominantly used as a way of their daily communication.ÂReferensi
Buku
Cangara, H. 2008. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Devito, JA. 2009. The interpersonal Communication Book. USA: Pearson Education Inc
Effendy, Onong Uchjana. 2006. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
HR, Hasdinah. 2013. Autis Pada Anak. pencegahan, Perawatan Dan Pengobatan. Yogyakarta: Nuha Medika.
Haryanto, Sindung. 2012. Spektrum Teori Sosial. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Muhammad, A. 2005. Komunikasi Organisasi. Jakarta: Bumi aksara.
Mulyana, D. 2007. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
__________________, Metode Penelitian Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya;
Rahmat, J. 2005. Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ratri Desiningrum, Dinie. 2016. Psikologi Anak Kebutuhan Khusus. Yogyakarta: Psikosain.
Widjaja, H.A.W. 2000. Ilmu Komunikasi Pengantar Studi edisi 2. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Jurnal
Duli Ola, Engelbertus. 2015. Komunikasi Nonverbal Anak Autis Di Sekolah Luar Biasa (SLB) Pemina Provinsi Kalimantan Timur Di Kota Samarinda. E-Journal Ilmu Komunikasi Vol.3 No.2 hal. 311-321
Rahmahtrisilvia. 2015. Peningkatan Kemampuan Komunikasi pada Anak Autistic Menggunakan Dukungan Visual’. E-Journal ilmiah ilmu Pendidikan
Susilo, D. 2017. Etnometodologi Sebagai Pendekatan Baru dalam Kajian Ilmu Komunikasi. Jurnal Studi Komunikasi. Indonesian Journal of Communications Studies Vol. 1 No. 1.
Ulomo, DSIB. 2015. Strategi Komunikasi Interpersonal Guru Kelas Autis Di Sekolah Luar Biasa Negri Pembina Samarinda. E-Journal Ilmu Komunikasi Vol.3 No.2 hal. 474-487
Internet
http://www.autisme.or.id
##submission.downloads##
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Copyright Notice
Authors retain full copyright and grant Ettisal: Journal of Communication the right of first publication. The published work is simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial–ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0).
This license allows others to share and adapt the work for non-commercial purposes, provided proper credit is given to the author(s) and the journal, a link to the license is included, and any derivative works are distributed under the same license.
Additional Distribution Rights
Authors may enter into separate, non-exclusive agreements for the distribution of the journal’s published version of their work—such as depositing it in institutional repositories or including it in edited books—provided that the initial publication in Ettisal: Journal of Communication is acknowledged.
Pre- and Post-Publication Sharing
Authors are permitted and encouraged to share their work online (e.g., through institutional repositories, academic networking platforms, or personal websites) before, during, and after the submission process. Such practices promote scholarly exchange and can enhance the visibility and citation impact of the published work.
License Statement:
All articles published in Ettisal: Journal of Communication are licensed under the Creative Commons Attribution–NonCommercial–ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0).


