Communication Ethics in Football Fan Interactions with Blackpink's K-pop Fandom
Etika Komunikasi dalam Interaksi antara Penggemar Sepak Bola dengan Fandom K-Pop Blackpink
DOI:
https://doi.org/10.21111/ejoc.v8i2.10046Kata Kunci:
K-pop Fandoms, Supporters, Communication Ethics, Social Media, Instagram, Fandom K-pop, Suporter, Etika komunikasi, Media SosialAbstrak
Referensi
Afifah, E. O., & Kusuma, T. (2019). Analisis Komunikasi Antar Penggemar Seventeen Sebagai Cyberfandom Di Twitter. Mediator: Jurnal Komunikasi, 12(1), 71–80. https://doi.org/10.29313/mediator.v12i1.4624
Afriani, F., & Azmi, A. (2020). Penerapan Etika Komunikasi di Media Sosial: Analisis Pada Grup WhatsApps Mahasiswa PPKn Tahun Masuk 2016 Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Padang. Journal of Civic Education, 3(3), 331–338. file:///C:/Users/lapto/Downloads/372-Article Text-1616-1-10-20200906.pdf
Dewi, R. P., & Hidayah, S. N. (2019). Metode Study Kasus. Skripsi, 19.
Ganggi, R. I. P. (2018). Materi Pokok dalam Literasi Media Sosial sebagai salah Satu Upaya Mewujudkan Masyarakat yang Kritis dalam Bermedia Sosial. ANUVA, 2(4), 337–345.
Haryatmoko, D. (2007). Etika Komunikasi (10th ed.). PT Kanisius.
Marchellia, R. I., & Siahaan, C. (2022). Peranan Media Sosial Instagram Sebagai Media Komunikasi Remaja Penggemar Kpop. JRK (Jurnal Riset Komunikasi), 13(1), 65. https://doi.org/10.31506/jrk.v13i1.14737
Maulana, R., & Kurniawan, R. R. (2022). Sistem Manajemen Operasional Pada Gelora Bung Karno (Gbk), Senayan Jakarta. AOSCM: Articles on Operations and Supply Chain Management (OSCM), 1(1).
Mufid, M. (2009). Etika dan Filsafat Komunikasi. Prenadamedia Group.
Mulyana, D. (2013). Metodologi Penelitian Kualitatif (Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya) (8th ed.). PT Remaja Rosdakarya.
Munthe, R. A., Saidin, O., Leviza, J., & Harris, A. (2022). Analisis Yuridis Penyedia Layanan Konten Penyiaran Berbasis Internet dengan Layanan Konten Melalui Spectrum Televisi dan Radio. Locus Journal of Academic Literature Review, 1(2), 130–142. https://doi.org/10.56128/ljoalr.v1i3.61
Mutiah, T., Albar, I., Fitriyanto, & Rafiq, A. (2019). Etika Komunikasi dalam Menggunakan Media Sosial. Global Komunika, 1(1), 14–24.
Nur’aini, R. D. (2020). Penerapan Metode Studi Kasus Yin Dalam Penelitian Arsitektur Dan Perilaku. INERSIA: LNformasi Dan Ekspose Hasil Riset Teknik SIpil Dan Arsitektur, 16(1), 92–104. https://doi.org/10.21831/inersia.v16i1.31319
Postingan, D., & Singkat, D. A. N. C. (2019). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Sosial Media Instagram dalam Postingan, Komentar, dan Cerita Singkat. Jurnal Serunai Bahasa Indonesia, 16(1), 49–57.
Pratiwi, N. I., Suparna, P., Satria, W. I., & Putri, N. L. P. M. (2022). Strategi Bauran Promosi Kartu Perdana Smartfren sebagai Media Komunikasi di Masa Pandemi. ETTISAL Journal of Communication, 7 (2)(7).
Rahmayani, E., Nadjib, M., & Kahar. (2017). Pola Perilaku Komunikasi Masyarakat Di Kawasan Adat Ammatoa Kajang. KAREBA : Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(2), 361. https://doi.org/10.31947/kjik.v6i2.5339
Rinata, A. R., & Dewi, S. I. (2019). Fanatisme Penggemar Kpop Dalam Bermedia Sosial Di Instagram. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(2), 13. https://doi.org/10.14710/interaksi.8.2.13-21
Rizqi, N. M. M. (2020). Kajian Konsep Ikonik Pada Bangunan Fasilitas Olahraga Bentang Lebar (Stadion Utama Gelora Bung Karno). Jurnal Arsitektur ZONASI, 3(2), 233–241. https://doi.org/10.17509/jaz.v3i2.24471
Shafira, Z., & Wulandari, C. (2019). Fenomena Pergeseran Fungsi Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Online @Brokebutcool_. BroadComm, 1(1), 48–58. https://doi.org/10.53856/bcomm.v1i1.186
Suwanda, W., & Wijaya, Y. D. (2021). Gambaran Agresivitas Remaja Supporter Persija Jakarta (the Jakmania). Fakultas Psikologi Universitas Esa Unggul, 2(3).
Taufan, M., & Azhari, M. Z. (2022). Pengaruh Promosi, Harga, Dan Fanatisme Terhadap Keputusan Pembelian Jersey Orisinal (Studi Pada Supporter Persib Bandung). Ikraith-Ekonomika, 6(2), 202–208. https://doi.org/10.37817/ikraith-ekonomika.v6i2.2352
Turnip, E. Y., & Siahaan, C. (2021). Etika Berkomunikasi dalam Era Media Digital. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 3(4), 1–8. https://www.jurnalintelektiva.com/index.php/jurnal/article/view/659
Wahyuni, H. I. (2020). Keriuhan Komunikasi (pertama). Yayasan Pustaka Obor Indonesia. http://www.obor.or.id
Wardani, E. P., & Kusuma, R. S. (2021). Interaksi Parasosial Penggemar K-POP Di Media Sosial ( Studi Kualitatif pada Fandom Army di Twitter ). 7(2), 243–260.
Wendyanto, C. M., & Utami, L. S. S. (2022). Pengaruh Personal Branding terhadap Loyalitas Penggemar (Studi Kasus Kuantitatif pada Grup K-Pop BLACKPINK). Koneksi, 6(1), 157. https://doi.org/10.24912/kn.v6i1.15533
##submission.downloads##
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
In order to be accepted and published by Ettisal : Journal of Communication, author(s) submitting the article manuscript should complete all the review stages. By submitting the manuscript the author(s) agreed to these following terms:
1. The copyright of received articles shall be assigned to [Ettisal : Journal of Communication] as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish articles in various forms (including reprints). [Ettisal : Journal of Communication] maintain the publishing rights to the published articles.
2. Authors are permitted to disseminate published article by sharing the link/DOI of the article at [Ettisal : Journal of Communication]. authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission from [Ettisal : Journal of Communication] with an acknowledgement of initial publication to this journal.
3. Users/public use of this website will be licensed to CC BY-NC-SA (Attribution & Non-Commercial-ShareAlike)