MENGELOLA HUBUNGAN PEMANGKU KEPENTINGAN DAN HARAPAN PEMANGKU KEPENTINGAN
DOI:
https://doi.org/10.21111/ettisal.v3i2.1976Keywords:
Stakeholders Communication Strategy, Managing Stakeholder Relationships, Stakeholder Expectations.Abstract
Abstrak              Yogyakarta adalah tujuan wisata bagi wisatawan lokal dan asing. Persaingan bisnis di Yogyakarta semakin ketat karena investor dan pemangku kepentingan semakin melirik Kota Pelajar ini sebagai tempat untuk berinvestasi dan mendapatkan keuntungan dari segmentasi pasar yang ada. Bisnis yang semakin cepat, padat dan ketat di Yogyakarta adalah bisnis perhotelan. Saat ini, konsumen memiliki banyak pilihan hotel di Yogyakarta mulai dari hotel berbintang hingga hotel budget. Semakin ketatnya persaingan bisnis membuat hotel-hotel berbintang berlomba-lomba untuk meningkatkan fasilitas, layanan, dan strategi promosi yang lebih efektif. E-commerce adalah pilihan untuk meningkatkan strategi promosi untuk menjangkau pasar yang lebih luas. Tidak hanya berfokus pada konsumen besar, membangun dan memelihara hubungan baik dengan pemangku kepentingan dan investor, menjaga dan mempertahankan harapan pemangku kepentingan, tetapi juga memberikan pencapaian hotel berbintang untuk keberlangsungan bisnis mereka. Oleh karena itu hotel berbintang harus memiliki strategi komunikasi dengan pemangku kepentingan untuk mengelola hubungan pemangku kepentingan dan harapan pemangku kepentingan.ÂReferences
Cyert, R. M., & March, J.G. 1963. The Behavioral theory of the firm. Englewood Cliffs. NJ: Prentice-Hall.
Dinas Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta. 2013. Statistik Kepariwisataan 2013. https://visitingjogja.com
Dinas Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta. 2014. Statistik Kepariwisataan 2014. https://visitingjogja.com
Dinas Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta. 2015. Statistik Kepariwisataan 2015. https://visitingjogja.com
Dinas Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta. 2016. Statistik Kepariwisataan 2016. https://visitingjogja.com
Dinas Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta. 2017. Statistik Kepariwisataan 2017. https://visitingjogja.com
Donaldson, T. and Dunfee, T. 1999. Ties that bind: A social contract approach to business ethics. Cambridge, MA: Harvard University Business School Press.
Kristiana, Yustisia. Kesiapan Yogyakarta Sebagai Kota Wisata MICE (Meeting. Incentive, Convetion and Exhibition). Hospitour Volume I No. 1. 2010.
Prefer, J. 1981. Power in organizations. Marshfield, MA: Pitman.
Norman K.Denzin & Yvonna S.Lincoln. Handbook of Qualitative Research. California: Sage Publication.
Sari Wahyuni. 2012. Qualitative Research Method. Theory and Practice. Jakarta: Penerbit Salemba Empat.
Salancik, G.R. & Preffer, J. 1974. The bases and use of power in organizational decision-making: The case of universities. Administrative Science Quarterly.
Suchman, M. C. 1995. Managing Legitimacy: Strategic and institutional approaches. Academy of Management Review.
Weber, M. 1947. The theory of social and economic organization. New York: Free Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors retain full copyright and grant Ettisal: Journal of Communication the right of first publication. The published work is simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial–ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0).
This license allows others to share and adapt the work for non-commercial purposes, provided proper credit is given to the author(s) and the journal, a link to the license is included, and any derivative works are distributed under the same license.
Additional Distribution Rights
Authors may enter into separate, non-exclusive agreements for the distribution of the journal’s published version of their work—such as depositing it in institutional repositories or including it in edited books—provided that the initial publication in Ettisal: Journal of Communication is acknowledged.
Pre- and Post-Publication Sharing
Authors are permitted and encouraged to share their work online (e.g., through institutional repositories, academic networking platforms, or personal websites) before, during, and after the submission process. Such practices promote scholarly exchange and can enhance the visibility and citation impact of the published work.
License Statement:
All articles published in Ettisal: Journal of Communication are licensed under the Creative Commons Attribution–NonCommercial–ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0).

