Pendidikan Sebagai Asas Pembangunan Negara (Studi Konseptual)
DOI:
https://doi.org/10.21111/at-tadib.v9i2.316Keywords:
Pendidikan, Pembangunan Negara, Konsep Manusia, Fitrah.Abstract
Manusia adalah makhluk yang diberi banyak kelebihan dibandingkan
dengan makhluk lainnya. Pada hakekatnya manusia memiliki
empat elemen inti yaitu intelektual, emosi, spiritual, dan fisik-inderawi.
Keempat eleman tersebut merupakan pemberian Allah SWT. Sehingga,
manusia mengemban tanggungjawab yang sangat besar terhadap
kegunaan elemen-elemen tersebut. Sebab manusia merupakan pemimpin
di dunia, termasuk pemimpin bagi dirinya sendiri.
Dan untuk melaksanakan tanggungjawab manusia sebagai
pemimpin atas dirinya maupun orang lain maka manusia membutuhkan
pendidikan. Dengan pendidikan tersebut manusia akan mengetahui antara
yang baik dan buruk. Untuk itu, pendidikan yang dicanangkan kepada
manusia hendaknya mengarah pada perilaku yang memanusiakan manusia.
Artinya, manusia harus diberikan suplemen pengetahuan yang mampu
mereka gunakan untuk menjalankan kebaikan.
Dalam konsep Islam, kebaikan yang dimaksud adalah aturan atau
syariat yang tertulis dalam al-Qur’an dan Hadits. Oleh sebab itu, pendidikan
Islam semestinya selalu berdasarkan pada ajaran yang ada dalam al-Qur’an
dan Hadits. Terutama dimulai dari Pengakuan adanya Allah SWT, dan
berakhir dengan Kepatuhan atau Ketaqwaan kepada Allah SWT, dengan
kesadaran penuh yang dihasilkan oleh pengembangan intelektual, emosi
dan fisik Inderawi. Dengan nilai inilah manusia diharapkan mampu
membangun negara yang sesuai dengan syariat Islam
Downloads
Published
2016-01-26
How to Cite
Primarni, A. (2016). Pendidikan Sebagai Asas Pembangunan Negara (Studi Konseptual). At-Ta’dib, 9(2). https://doi.org/10.21111/at-tadib.v9i2.316
Issue
Section
Articles
License
1. PROPOSED POLICY FOR JOURNALS THAT OFFER OPEN ACCESS
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
2. PROPOSED POLICY FOR JOURNALS THAT OFFER DELAYED OPEN ACCESS
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).