Faktor-faktor pengaruh minat nasabah pengguna internet banking Bank Syariah Mandiri

Authors

  • M. Rifki Bakhtiar Fakultas Ekonomika dan Bisnis, Universitas AKI Semarang
  • Erawati Kartika Fakultas Ekonomika dan Bisnis, Universitas AKI Semarang
  • Ika Listyawati Fakultas Ekonomika dan Bisnis, Universitas AKI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.21111/tijarah.v6i3.5696

Keywords:

trust, security, ease of use, service features, interest in use, internet banking.

Abstract

This study aims to analyze and obtain evidence of the factors that influence the interest in using internet banking. The object of this research is BSM (Bank Syariah Mandiri) customers who use internet banking. The research data is in the form of primary data with data collection using a questionnaire with a purposive sampling method. The data analysis method used is multiple linear regression. The results showed that trust, security, ease of use, and service features had a positive and significant effect on the interest in using internet banking. The results of this study are expected to contribute to BSM (Bank Syariah Mandiri) in formulating its marketing strategy in order to maintain a competitive internet banking and develop a system of internet banking in the future so that BSM customers (Bank Syariah Mandiri) can continue to use internet banking.

References

Ahmad, & Pambudi, B. S. (2014). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Keamanan Dan Ketersediaan Fitur Terhadapminat Ulang Nasabah Bank Dalam Menggunakan Internet Banking (Studi Pada Program Layanan Internet Banking BRI). Jurnal Studi Manajemen, 8(1), 1–11.

Almuntaha, E. (2008). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pengabdosian Teknologi Internet Banking oleh Nasabah di Indonesia. Universitas Islam Indonesia.

Bakhtiar, M. R., & Mutmainah, S. (2011). Pengaruh Atribut Produk Islam dan Kualitas Pelayanan terhadap Tingkat Pertumbuhan Pendapatan dan Return on Assets (ROA) dengan Kepuasan Nasabah dan Loyalitas Nasabah sebagai Variabel Intervening (Studi Empiris Pada Bank Umum Syariah di Indonesia). Diponegoro University.

Bakhtiar, M. R., & Sunarka, P. S. (2019). Keamanan, Kepercayaan, Harga, Kualitas Pelayanan sebagai Pemicu Minat Beli Customer Online Shop Elevenia. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Akuntansi Terapan (JIMAT), 10(2), 203–218.

Bakhtiar, M. R., & Sunarka, P. S. (2020a). Faktor-faktor peningkat minat beli pelanggan Elevenia di Kota Semarang. Majalah Ilmiah Solusi, 18(2), 83–100.

Bakhtiar, M. R., & Sunarka, P. S. (2020b). The Factors of Tourist Satisfaction Enhancement in Double-Decker Tour Bus. JKBM (Jurnal Konsep Bisnis Dan Manajemen), 7(1), 82–93. https://doi.org/10.31289/jkbm.v7i1.4340

Fadhli, M., & Fachruddin, R. (2016). Pengaruh persepsi nasabah atas resiko, kepercayaan, manfaat dan kemudahan pengguna terhadap penggunaan internet banking (Studi Empiris pada Nasabah Bank Umum di Kota Banda Aceh). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi (JIMEKA), 1(2), 264–276.

Farizi, H., & Syaefullah. (2014). Pengaruh Persepsi Kegunaan, Persepsi Kemudahan, Persepsi Risiko Dan Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan Internet Banking. Jurnal Akuntansi Universitas Brawijaya, 1–18. http://library1.nida.ac.th/termpaper6/sd/2554/19755.pdf

Gefen, D., & Straub, D. (2000). The Relative Importance of Perceived Ease of Use in IS Adoption: A Study of E-Commerce Adoption. Journal of the Association for Information Systems (JAIS), 1(8), 1–28.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete dengan Program IBM SPSS 23 (8th ed.). BP UNDIP.

Hanafizadeh, P., Keating, B. W., & Khedmatgozar, H. R. (2014). A systematic review of Internet banking adoption. Telematics and Informatics, 31(3), 492–510. https://doi.org/10.1016/j.tele.2013.04.003

Jogiyanto, H. M. (2007). Sistem Informasi Keperilakuan. Andi Publisher.

Kotler, P., & Keller. (2012). Marketing Management (14th ed.). Pearson Prentice Hall.

Purwiati, E. (2013). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI ADOPSI E-MONEY (Studi Pada Kartu BRIZZI BRI Cabang Cik Di Tiro Yogyakarta) [Universitas Gajah Mada]. http://etd.repository.ugm.ac.id/home/detail_pencarian/59943

Rahardjo, B. (2005). Mudah Belajar Java. Informatika.

Santouridis, I., & Kyritsi, M. (2014). Investigating the Determinants of Internet Banking Adoption in Greece. Procedia Economics and Finance, 9(Ebeec 2013), 501–510. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00051-3

Saputro, B. D., & Sukirno. (2013). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan, Kecemasan Berkomputer Dan Kualitas Layanan Terhadap Minat Menggunakan Internet Banking. Jurnal Nominal, Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 2(1), 36–63. https://doi.org/10.21831/nominal.v2i1.1647

Sari, D. M. F. P., & Pradnyanika, N. K. Y. (2020). Perceived ease of use, brand trust dan keamanan terhadap interest of using aplikasi E-Walet Linkaja di Kota Denpasar. Media Bina Ilmiah, 14(12), 3653–3658.

Tjiptono, F. (2008). Strategi Pemasaran. Andi Publisher.

Wibowo, S. F., Rosmauli, D., & Suhud, U. (2015). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Fitur Layanan, Dan Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan E-Money Card (Studi Pada Pengguna Jasa Commuterline Di Jakarta). Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia (JRMSI), 6(1), 440–456. https://doi.org/10.21009/jrmsi.006.1.06

Zahid, N., Mujtaba, A., & Riaz, A. (2010). Consumer Acceptance of Online Banking. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 27, 44–52.

Downloads

Published

2022-12-30

How to Cite

Bakhtiar, M. R., Kartika, E., & Listyawati, I. (2022). Faktor-faktor pengaruh minat nasabah pengguna internet banking Bank Syariah Mandiri. Al Tijarah, 6(3), 156–167. https://doi.org/10.21111/tijarah.v6i3.5696