The Influence Of Public Interest On Operational Failure Of Traditional Markets Gumukmas - Jember
DOI:
https://doi.org/10.21111/ibmj.v8i1.15031Keywords:
traditional markets, public interest, operational failuresAbstract
Traditional markets are an important pillar of economic activity in society, especially for small and medium-sized businesses. However, with the passage of time and changes in consumer patterns, traditional markets have experienced a decline in visitors, leading to operational failure. This study aims to analyze the influence of public interest on the operational failure of traditional markets in Gumukmas Subdistrict, Jember. The research method used is quantitative with a survey approach, employing a questionnaire distributed to 200 respondents from the Karanganyar community. Data analysis was conducted using multiple linear regression analysis via SPSS software. The results indicate that public interest significantly influences the operational failure of traditional markets, as evidenced by a calculated T-value of 3.432 > T-table 1.671 and a significance level of 0.001 < 0.05. The coefficient of determination (R²) shows that public interest accounts for 14% of the influence on traditional market operations, while the remaining 86% is influenced by other factors. These findings highlight the importance of increasing public interest through market revitalization strategies to maintain the existence of traditional markets amid competition with modern markets.References
Aliyah, I. (2017). Pemahaman konseptual pasar tradisional di perkotaan. Cakra Wisata.
Anggraeni, E. D. (2021). Persepsi dan minat masyarakat terhadap konsumsi susu. SEA 10.01, 41-9.
Anggraini, F. D. (2022). Pembelajaran statistika menggunakan software SPSS untuk uji validitas dan reliabilitas. Jurnal Basicedu 6.4, 6491-6504.
Ariyani, N. I. (2014). Digitalisasi pasar tradisional: Perspektif teori perubahan sosial. Jurnal Analisa Sosiologi, 1-12.
Asyorori, M. (2023). Analisis Regresi Variabel Mediasi Dengan Metode Kausal Step. Universitas Tanjungpura, Tanjungpura.
Darma, B. (2021). Statistika penelitian menggunakan SPSS (Uji validitas, uji reliabilitas, regresi linier sederhana, regresi linier berganda, uji t, uji F, R2). Guepedia.
Hidayatullah, A. F. (2024). Analisis Regresi Komponen Utama untuk Mengatasi Multikolinearitas pada Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Indeks Pembangunan Manusia. JSN: Jurnal Sains Natural 2.1, 19-24.
Kevin Lane Keller, P. K. (2015). Holistic Marketing: A Broad, Integrated Perspective to Marketing Management. Routledge.
Malano, H. (2013). Selamatkan pasar tradisional. Gramedia Pustaka Utama.
Mokalu, T. M. (2021). Peran Pemerintah Dalam Pemberdayaan Pasar Tradisional Guna Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat (Studi Kasus Di Pasar Langowan Timur Kecamatan Langowan Timur). Governance .
Musran, M. (2022). Minat Masyarakat Terhadap Pasar Modal Syariah. Jurnal Akuntansi 10.
Nada, J. Z. (2024). Pengaruh Jumlah Usaha Industri dan Jumlah Nilai Investasi Terhadap Jumlah Tenaga Kerja di Sleman Menggunakan Analisis Regresi Linear Berganda: Pengaruh Jumlah Usaha Industri dan Jumlah Nilai Investasi Terhadap Jumlah Tenaga Kerja di Sleman . Emerging Statistics and Data Science Journal 2.2, 238-249.
Nengsih, T. A. (2021). Analisis Perbandingan Keputusan Membeli di Pasar Tradisional dan Modern. Indonesian Journal of Islamic Economics and Business, 17-31.
Nurdiana, D. (2020). Pengaruh Profitabilitas Dan Kebijakan Deviden Terhadap Return Saham. Rekaman: Riset Ekonomi Bidang Akuntansi Dan Manajemen 4.1, 84-91.
Saidah, S. R. (2O22). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan dalam Meningkatkan Minat Masyarakat di Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah 02 Cakru Kencong Jember. LEADERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 3.1, 22-36.
Sari, F. K. (2022). Kajian Tindak Tutur Ilokusi pada Interaksi Jual Beli di Pasar Tradisional Pulung. DIWANGKARA : Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya Jawa.
SCP, D. I. (2020). Pasar Tradisional.
Suprihati, S. S. (2021). Pengaruh Religiusitas, Budaya, Pengetahuan Terhadap Minat Masyarakat Menabung di Koperasi Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 443-450.
Telussa, A. M. (2013). Penerapan analisis korelasi parsial untuk menentukan hubungan pelaksanaan fungsi manajemen kepegawaian dengan efektivitas kerja pegawai. BAREKENG: Jurnal Ilmu Matematika Dan Terapan 7.1.
Waruwu, S. Y. (2022). Pengaruh Digital Marketing Terhadap Peningkatan Volume Penjualan. Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Ekonomi 1.2, 286-294.
Widana, I. W. (2020). Uji persyaratan analisis. Lumajang: KLIK MEDIA .
Wulandari, C. a. (2022). Pengaruh profitabilitas terhadap nilai perusahaan dengan corporate social responsibility sebagai variabel moderasi. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi (JIRA) 11.6.
Yudrik, J. a. (2011). Psikologi perkembangan. Kencana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 IBMJ

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





