Model Pembelajaran Tahfizh Al-Qur’an Tematik (TQT) Kelas Online di Bait Al-Hikmah Foundation Malang

Authors

  • RENI NUR FARIDA Universitas Muhammadiyah Malang
  • Faridi Faridi Universitas Muhammadiyah Malang
  • Romelah Romelah Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.21111/studiquran.v7i1.6751

Keywords:

Tahfidz, Quran, online class.

Abstract

This study aimed to describe the implementation of the Thematic Tahfizh learning online class and its evaluation at Bait al-Hikmah Foundation Malang. The type of this research is case study. It is located at Bait al-Hikmah Foundation, Jl. Tirtotaruno IX/28 Klandungan Landungsari Malang. The technique of the research consists of observation, interviews, and documentation with several informants, Such as education and religious administrators, teacher and TQT coordinators, and online class students. While, the data analysis utilized descriptive analysis. The results of this study can be concluded that: (1) The implementation of the Thematic Tahfidz al-Qur’an learning is based on many people who want to study religious knowledge and to learn the al-Qur’an in-depth, besides, they want to continue to exist in grounding the al-Qur’an, which can be reached by all communities, not only national but international community also. (2). Evaluation of the Thematic Tahfidz al-Qur’an learning includes 4 types, namely: evaluation of learning outcomes ( evaluation carried out after completing one theme), evaluation of grade promotion (evaluation carried out after completing several themes), evaluation of munaqasyah ( graduation stage after 3 months of learning).

References

Afandi, Muhamad, dkk (2013) Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah,UNISSULA PRESS Semarang.Azzakiyah, L. F (2014). Modul Jilid 2 Tahfizh Qur’an Tematik (TQT),Rumah Inspirasi Malang.Al-Tabany,Trianto I.B (2014) Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif dan Kontekstual, Kencana, Jakarta.Al-Qatthan, Manna (2019) Dasar-dasar Ilmu al-Qur’an, Ummul Quro, Jakarta.Azzakiyah, L. F. (2020).Tahfizh Al-Qur’an Tematik: Menghafal dan Memahami Al-Qur’an dengan Teori Pendidikan Modern.Endang, Mulyatiningsih. (2013). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan, Cetakan Kesatu, Bandung.Fahyuni dan Nurdyansyah. (2016). Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013, Nizamial Learning Center.Husama, dkk. (2016). Belajar dan Pembelajaran, UMM Press Cetakan ketiga, Malang. Haris Abdul & Amin Khusnul, Model Pembelajaran agama Islam berbasis pesantren diPanti Asuhan Al-Ma’wa Sumberpucung Malang, Ta’dibuna, VOL 9 no 1, 2020. Haryanto, (2020) Evaluasi Pembelajaran (Konsep dan Manajemen), Cetakan I, Yogyakarta. Mamik, (2015). Metodologi Kualitatif, Zifatama Publisher.Moleong, Lexy J. (2005). Metode Penelitian Kualitatif, Remaja Rosda Karya BandungMahnun Nunu, (2018). Implementasi Pembelajaran Online dan Optimalisasi Pengelolaan pembelajaran berbasis Online di Perguruan Tinggi Islam dalam mewujudkan World Class University. IJIEM; Kajian Teori dan hasil Penelitian Pendidikan, Vol 1.Muali, Chusnul. (2016). Konstruksi Strategi Pembelajaran berbasis Multiple Intellegences sebagai Upaya pemecahan masalah Belajar, Pedagogik; Jurnal Pendidikan, Vol 3, No 2.Mujahida, Rusnan, (2019). Analisa Perbandingan Teacher Centered dan Learning Centereddd, Scolac: Journal of Pedagogy, Volume 2.Novan A.W. (2013). Desain Pembelajaran Pendidikan: Tata Rancang Pembelajaran Menuju Pencapaian Kompetensi, Jakarta.Nurrafidah, F. (2017) Efektivitas Pembelajaran dengan metode Tahfizh Qur’an Tematik (TQT) Studi kasus di Bait Al-Hikmah Malang.Nurul Hidayah, (2016). Strategi Pembelajaran Tahfizh al-Qur’an di Lembaga Pendidikan,TA’ALLUM, Vol.04, No 01.Nahar, Novi Irawan. (2016). Penerapan Teori Belajar Behavioristik dalam Proses Pembelajaran, Nusantara (Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial), Volume 1 ISSN 2541-657XPlah, (2018). Model Pembelajaran Tahfidz al-Qur’an (Studi Komparatif Model Desain Sistem Pembelajaran Tahfidz al-Qur’an di Madrasah Aliyah Al-Maqtuq Cisaat Sukabumi dan Madrasah Aliyah Sunanul Huda Cisaat Sukabumi)Rusli, Izzatur. (2014) Refleksi Teori Belajar Behavioristik dalam perspektif Islam, JurnalpencerahanVolume 8, MajePendidikan Daerah Aceh.Rosyidah, H. (2017). Penerapan Teori Kecerdasan Majemuk dalam Pembelajaran Tahfizh Qur’an Tematik Di Madrasah Diniyah bait Al-Hikmah Malang, UMMRukajat Ajat, (2018), Teknik Evaluasi Pembelajaran, CV Budi Utama, Yogyakarta. Rosali,E.S. (2020). Aktifitas Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19 di JurusanPendidikan Geografi Universitas Siliwangi Tasikmalaya,GEOSEE,Vol.1 No 1.Setiawan, M. Nur Kholis. (2012) Pribumisasi Al-Qur'an: Tafsir Berwawasan Keindonesiaan. Yogyakarta: Kaukaba DipantaraSipahutar, R.E.dkk (2019). Model Pembelajaran al-Qur’an di Madrasah Aliyah Negeri 2 model Medan,EDURILIGIA: Vol.3Taye, T. (2017) Analisis dan Manfaat Model Pembelajaran, AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, Vol 4 No 2.Wahyuningsih, S. (2013). Metode Penelitian Studi Kasus (Konsep, Teori Pendidikan Psikologi Komunikasi, dan Contoh Penelitiannya), UTM Press.Zusnani, Ida. (2013) Masih Bocah Tapi Hafal dan Faham Al-Qur’an. Yogyakarta: Kamea Pustaka.

Downloads

Submitted

2021-10-07

Accepted

2022-06-30

Published

2022-07-20

How to Cite

FARIDA, R. N., Faridi, F., & Romelah, R. (2022). Model Pembelajaran Tahfizh Al-Qur’an Tematik (TQT) Kelas Online di Bait Al-Hikmah Foundation Malang. Studia Quranika: Jurnal Studi Quran, 7(1), 163–186. https://doi.org/10.21111/studiquran.v7i1.6751

Issue

Section

Articles