Integrasi Tauhid dan Khilafah Menurut Ismail Raji al-Faruqi

Authors

  • Muhamad Fajar Pramono Universitas Darussalam Gontor
  • Mohamad Latief Universitas Darussalam Gontor
  • M. Najib Abdussalam Universitas Darussalam Gontor

DOI:

https://doi.org/10.21111/klm.v20i2.7895

Keywords:

Ismail Raji al-Faruqi, Khilafah, Politik, Tauhid, Ummah,

Abstract

Abstract Khilafah is a state system in Islam that is intended to realize human goals in his life, namely to manifest God's will on earth. This divine will can only be realized if the state system is based on tauhid. Al-Faruqi is a modern Muslim thinker who is deeply concerned with integrating tauhid into various aspects of life, including the state system known as the khilafah in Islam. The objective of this study is to expound al-Faruqi's thoughts on the integration of tauhid teachings and the khilafah concept.This work is a library research with data sources in the form of books, articles, and various other publishing materials, both printed and non-printed. The data was gathered using documentary techniques, and it was analyzed using descriptive-analytical methods. This research finds that according to al-Faruqi, the khilafah is an Islamic state political system that is integrated with a belief system in the form of tauhid. According to al-Faruqi, the integration of tauhid with the khilafah was accomplished comprehensively and completely through three consensuses: consensus of vision (ijma’ al-ru’ya), consensus of will (ijma’ al-iradah), and consensus of action (ijma’ al-‘amal). AbstrakDalam Islam, khilafah adalah sebuah sistem kenegaraan yang dimaksudkan untuk mewujudkan tujuan manusia beragama, yaitu terwujudnya kehendak Allah di bumi. Kehendak Ilahi dimaksud hanya mungkin direalisasikan jika sistem bernegara itu berbasis tauhid. Al-Faruqi merupakan seorang ilmuwan muslim kontemporer yang memiliki konsern tinggi terhadap upaya integrasi tauhid dengan berbagai dimensi kehidupan, termasuk dengan  sistem bernegara yang dalam Islam disebut khilafah. Tulisan ini bertujuan mengkaji pemikiran al-Faruqi tentang  integrasi antara ajaran tauhid dan gagasan khilafah. Kajian ini merupakan penelitian kepustakaan dengan sumber data bahan-bahan pustaka berupa buku, artikel, dan berbagai materi penerbitan lainnya baik tercetak maupun non cetak. Data itu dikumpulkan menggunakan teknik dokumenter dan data yang terkumpul dianalisis memakai metode deskriptif analitis. Kajian ini menemukan bahwa menurut al-Faruqi, khilafah adalah sebuah sistem politik bernegara dalam Islam yang terintegrasikan dengan sistem keyakinan berupa tauhid. Dalam pemikiran al-Faruqi integrasi tauhid dengan khilafah itu dilakukan secara komprehensif dan total melalui tiga konsensus, yaitu konsensus visi (ijma’ al-ru’ya), konsensus kehendak (ijma’ al-iradah), dan konsensus aksi (ijma’ al-‘amal).   

References

Abdullah, Taufik, (ed.). 1995. Ensiklopedi Islam, Jil. I. Jakarta: Ikhtiar Baru van Hoeve. Al-Faruqi, Ismail Raji dan Lois Lamya al-Faruqi. 2002. Atlas Budaya Islam: Menjelajah Khazanah Peradaban Gemilang. Terj. Ilyas Hasan. Bandung: Mizan. Al-Faruqi, Ismail Raji. 1992. Tawhid: Its Implications for Thought and Life. Herndon Virginia: IIIT. Alfiansyah, Iqbal Maulana, “Islamisasi Sains Perspektif Ismail Raji’ al-Faruqi Sebagai Upaya Mengintegrasikan Sains dan Ilmu Agama,” Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam dan Sains, Vol. 3 – Februari, 2021. Al-Mawardi, Abu al-Hasan ‘Ali ibn Muhammad ibn Habib al-Bashri al-Baghdadi. 1973. al-Ahkam al-Sulthaniyyah wa al-Wilayat al-Diniyyah. Cet. 3. Kairo: Musthafa al-Bab al-Halabi. Al-Raziq, Ali Abd. 1925. al-Islam wa Ushul al-Hukm. Kairo: al-Manar. Bannerman, Patrick. 1989. Islam in Perspective: a Guide to Islamic Society, Politic, and Law. London: Routledge. Esposito, Jhon L. (ed.). 2001. Ensiklopedi Dunia Islam Modern. Jilid 1. Bandung: Penerbit Mizan. Esposito, Jhon L., “Ismail Raji al-Faruqi,” dalam Jhon L. Esposito (ed.). 1990. The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World. New York: Oxford University Press. Farida, Umma, “Pemikiran Ismail Raji al-Faruqi Tentang Tauhid, Sains, dan Seni, Fikrah, Vol. 2, No. 2, Desember 2014. Harahap, Syahrin. 2003. Ensiklopedi Aqidah Islam. Jakarta; Kenana. Hasyim, Moh. E. 1987. Kamus Istilah Islam. Bandung: Penerbit Pustaka. Hermawan, Ambar, “Islamisasi Pengetahuan (Telaah Atas Pemikiran Syed Naquib al-Attas dan Ismail Raji al-Faruqi), TRANSFORMASI: Jurnal Kepemimpinan Dan Pendidikan Islam, Vol.: 3 No. 2 Juni 2020. Hermawati, Nur Wahyu, “Konsep Ilmu Berlandasakan Tauhid Ismail Raji Al-Faruqi Serta Implikasinya di Dunia Pendidikan, Jurnal At-Ta’dib, Vol. 10. No. 2, Desember 2015. Ibn Manzhur. 1968. Lisan al-Arab. Beirut: Dar al-Shadir. Ibnu Khaldun, Abd al-Rahman. t.t. Muqaddimat. Beirut: Dar al-Fikr. Ibnu Khaldun, Abd al-Rahman. 1989. The Muqaddimah: An Introduction to History. Trans. Franz Rosenthal. Bollingen: Princeton University Press. Inayah, Firda, “Islamisasi Ilmu Pengetahuan: Prinsip Umum dan Rencana Kerja - Ismail Raji’ Al-Faruqi,” Kalimah: Jurnal Studi Agama-Agama dan Pemikiran Islam, Vol. 18 No. 2, September 2020, DOI: http://dx.doi.org/10.21111/klm.v18i2.4873; Inayah, Firda. 2018. “Tauhid Sebagai Prinsip Ilmu Pengetahuan,” TASFIYAH: Jurnal Pemikiran Islam, vol. 2, no. 1. http://dx.doi.org/10.21111/tasfiyah.v1i2.2484 Lestari, Sri Hariyati, “Islamization of Knowledge of Ismail Raji al-Faruqi in Typologies of Science and Religion,” TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, Vol.3 No.2 Juli 2020; Maky, Ahmad Yazid Hayatul dan Khojir, “Nilai Pendidikan Islam Dalam Perspektif Islamisasi Dan Integrasi Ilmu (Ismail Raji al-Faruqi, Syed Muhammad Naquib al-Attas, Amin Abdullah),” Cross-border, Vol. 4 No. 2 Juli-Desember 2021, p. 732-750. Meldawati, Konsep Tauhid Menurut Pemikiran Ismail Raji al-Faruqi, Skripsi tidak diterbitkan diajukan ke Jurusan Akidah Filsafat Islam, Fakultas Ushuluddin Adab dan Dakwah (FUAD), Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palu, 2018. Muhyidin dan Dewi Mutmainnah, “Menimbang Gagasan Islamisasi Ilmu-ilmu Sosial; Studi Kritis Atas Pemikiran Ismail Raji al-Faruqi,” Ummul Qura : Jurnal Institut Pesantren Sunan Drajat, Vol. 16 No. 02 (Oktober, 2021), p. 98-107. Mujahid, Huriyah Taufiq. 1992. al-Fikr al-Siyasi min Aflatun ila Abduh. Kairo: Maktablo Anglo Misriyyah. Mustakim, Nyak, “Islamisasi Ilmu Pengetahuan Perspektif Pemikiran Ismail Raji al-Faruqi,” Jurnal Azkia, Vol. 16, No. 1, Juli 2021, p. 344-355. Ridlo, Rasyid. t.t. al-Khilafat wa al-Uzhmat. Kairo: al-Manar. Rijal, Syamsul, Konsep Epistemologi Tauhid Ismail Raji al-Faruqi, Disertasi tidak diterbitkan diajukan ke Program Pascasarjana UIN Sunan Kalijogo, Yogyakarta, 2007 Rijal,Syamsu. 2014. “Epistemologi Tauhid Ismail R. Al-Faruqi, MIQOT, vol. Xxxviii, no. 1. DOI: http://dx.doi.org/10.30821/miqot.v38i1.49 Shafiq, Muhammad. 1994. The Growth of Islamic Thought in North Amecica: Focus on Ismail Raji al-Faruqi. USA: Amana Publication. Sjadzali, Munawwir. 1990. Islam dan Tata Negara: Ajaran, Sejarah, dan Pemikiran. Jakarta: UI Press. Sukardja, Ahmad dan Taufik Abdullah dkk. 2006. Ensiklopedi Islam Indonesia. Jakarta; Ichtiar Baru-van Hoeve. Syahrizal (ed.), Orientasi Sains dan Islamisasi Ilmu Pengetahuan, t.k.: Bandar Publishing, 2021. Yusuf, Imtiyaz (ed.). 2012. Islam and Knowledge: Al-Faruqi’s Concept of Religion Islamic Thought. London and New York: I. B. Tauris.

Downloads

Published

2022-09-04

How to Cite

Pramono, M. F., Latief, M., & Abdussalam, M. N. (2022). Integrasi Tauhid dan Khilafah Menurut Ismail Raji al-Faruqi. Kalimah: Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, 20(2). https://doi.org/10.21111/klm.v20i2.7895

Issue

Section

Articles