MUSLIM CONSUMER BEHAVIOR IN THE SHARIA MAQOSID PERSPECTIVE

Soritua Ahmad Ramdani Harahap, Muhammad Ulul Azmi, Achmad Arif

Abstract

This study discusses explaining about Muslim consumers in using maqoshid based on sharia. In this study using a type of qualitative research using the literature study method. The results of this study indicate that the benefits obtained from buying goods and services obtained with sincere intentions for worship will produce the goal of mashlahah that can be realized with halal activities. Islam has allowed its people to produce lawful things to produce something useful. In the view of Islam, Muslims must buy goods and services with a principled principle that is approved by Tayyiban in verse Al-Baqarah verse 168 and one of them is to ask our permission (hifdz nafs).

Keywords

consumption, mashlahah, halalan thayyiban

Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 4 times

References

Al-Arif, M. Nur Rianti, 2015, Pengantar Ekonomi Syariah; Teori dan Praktik, Bandung: Pustaka Setia.

Ali, Muchtar. 2016. Konsep Makanan Halal Dalam Tinjauan Syariah

Dan Tanggung Jawab Produk Atas Produsen Industri Halal, Jurnal

Ahkam: Vol. XVI, No. 2 Juli

Aravik, Havis. 2017. Sejarah Pemikiran Ekonomi Islam Kontemporer Edisi Pertama, Depok: Kencana.

Audah, Jaser. 2013. Al-Maqoshid Untuk Pemula, Yogyakarta: Suka Press, 2013.

Baginda Persaulian. 2013. Analisis Konsumsi Masyarakat di Indonesia, Jurnal Kajian Ekonomi, Januari, vol. I, No, 02

Departemen Agama. 2010. Al-Qur’an dan Terjemahannya, Bandung: Jabal

Engel, James F. 1990. Perilaku Konsumen, Tangerang: Binarupa Aksara.

Fauzia, Ika Yunia, dkk. 2014. Prinsip Dasar Ekonomi Islam, Sidoarjo: Kencana

Haneef, M. Aslam. 2010. Pemikiran Ekonomi Islam Kontemporer, Jakarta: PT Rajagrafindo

Harahap, Syahrin Harahap. 2014.Metodelogi Studi Tokoh dan Biografi dan Penulisan Biografi, Jakarta: Prenadamedua Group.

Huzaemah, Munawwarah. 2016. Teori Konsumsi Dalam Ekonomi Mikro (Analisis Kritis Dalam Perspektif Ekonomi Islam ), Skripsi diterbitkan, Makassar: Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Alauddin

Ilfi, Diana. 2008. Hadits-Hadist Ekonomi. Malang: UIN Malang Press

Ilyas, Rahmat. 2015. Konsep Mashlahah Dalam Konsumsi Ditinjau Dari Perspektif Ekonomi Islam, Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam, Volume 1 Nomor1, Maret.

James, Michael. 2001. Pembangunan Ekonomi di Dunia Ketiga. Jakarta: Ghalia

Karim, Adiwarman A. 2004. Sejarah Pemikiran Ekonomi edisi kedua. Jakarta: Grafindo Persada

Kasdi, Abdurrohman. 2013. Tafsir Ayat-Ayat dan Implikasinya Terhadap Pengembangan Ekonomi Islam, Jurnal Equilibrium, vol 1, No 1 Juni

Muhammad. 2005. Ekonomi Mikro (Dalam Persfektif Islam). Yogyakarta: BPFE

Mujahidin, Akmad. 2014. Ekonomi Islam, Sejarah, Konsep, Instrumen, Negara, dan Pasar, Jakarta: Rajagrafindo.

P3EI. 2008. Ekonomi Islam, Jakarta; PT. Rajagrafindo

Septiana, Aldila. 2015 Analisis Perilaku Konsumsi Dalam Islam, Jurnal Dinar, Vol. 1 No. 2 Januari.

Sri Wahyuni. 2013. Teori Konsumsi dan Produksi dalam Perspektif

Ekonomi Islam, Jurnal Akuntabel; Volume 10 No.1 Maret

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Bisnis, Alfabeta, Bandung :2014

Syarifuddin, Amir. 2008. Ushul Fiqh II, Jakarta: Kencana Prenada Group

Taufikin. 2015. Hukum Islam Tentang Minuman Keras, Yudisia, Vol. 6, No. 2, Desember

Yuniarti, Vinna Sri, 2016, Ekonomi Mikro Syariah, Bandung: Pustaka Setia.

https://www.republika.co.id/berita/jurnalismewarga/

wacana/17/11/20/ozof1z440-halal-lifestyle, diakses tanggal 17

November 2018 jam 06.48

Refbacks

  • There are currently no refbacks.