MUSLIM CONSUMER BEHAVIOR IN THE SHARIA MAQOSID PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.21111/ijtihad.v14i1.4508Keywords:
consumption, mashlahah, halalan thayyibanAbstract
This study discusses explaining about Muslim consumers in using maqoshid based on sharia. In this study using a type of qualitative research using the literature study method. The results of this study indicate that the benefits obtained from buying goods and services obtained with sincere intentions for worship will produce the goal of mashlahah that can be realized with halal activities. Islam has allowed its people to produce lawful things to produce something useful. In the view of Islam, Muslims must buy goods and services with a principled principle that is approved by Tayyiban in verse Al-Baqarah verse 168 and one of them is to ask our permission (hifdz nafs).References
Al-Arif, M. Nur Rianti, 2015, Pengantar Ekonomi Syariah; Teori dan Praktik, Bandung: Pustaka Setia.
Ali, Muchtar. 2016. Konsep Makanan Halal Dalam Tinjauan Syariah
Dan Tanggung Jawab Produk Atas Produsen Industri Halal, Jurnal
Ahkam: Vol. XVI, No. 2 Juli
Aravik, Havis. 2017. Sejarah Pemikiran Ekonomi Islam Kontemporer Edisi Pertama, Depok: Kencana.
Audah, Jaser. 2013. Al-Maqoshid Untuk Pemula, Yogyakarta: Suka Press, 2013.
Baginda Persaulian. 2013. Analisis Konsumsi Masyarakat di Indonesia, Jurnal Kajian Ekonomi, Januari, vol. I, No, 02
Departemen Agama. 2010. Al-Qur’an dan Terjemahannya, Bandung: Jabal
Engel, James F. 1990. Perilaku Konsumen, Tangerang: Binarupa Aksara.
Fauzia, Ika Yunia, dkk. 2014. Prinsip Dasar Ekonomi Islam, Sidoarjo: Kencana
Haneef, M. Aslam. 2010. Pemikiran Ekonomi Islam Kontemporer, Jakarta: PT Rajagrafindo
Harahap, Syahrin Harahap. 2014.Metodelogi Studi Tokoh dan Biografi dan Penulisan Biografi, Jakarta: Prenadamedua Group.
Huzaemah, Munawwarah. 2016. Teori Konsumsi Dalam Ekonomi Mikro (Analisis Kritis Dalam Perspektif Ekonomi Islam ), Skripsi diterbitkan, Makassar: Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Alauddin
Ilfi, Diana. 2008. Hadits-Hadist Ekonomi. Malang: UIN Malang Press
Ilyas, Rahmat. 2015. Konsep Mashlahah Dalam Konsumsi Ditinjau Dari Perspektif Ekonomi Islam, Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam, Volume 1 Nomor1, Maret.
James, Michael. 2001. Pembangunan Ekonomi di Dunia Ketiga. Jakarta: Ghalia
Karim, Adiwarman A. 2004. Sejarah Pemikiran Ekonomi edisi kedua. Jakarta: Grafindo Persada
Kasdi, Abdurrohman. 2013. Tafsir Ayat-Ayat dan Implikasinya Terhadap Pengembangan Ekonomi Islam, Jurnal Equilibrium, vol 1, No 1 Juni
Muhammad. 2005. Ekonomi Mikro (Dalam Persfektif Islam). Yogyakarta: BPFE
Mujahidin, Akmad. 2014. Ekonomi Islam, Sejarah, Konsep, Instrumen, Negara, dan Pasar, Jakarta: Rajagrafindo.
P3EI. 2008. Ekonomi Islam, Jakarta; PT. Rajagrafindo
Septiana, Aldila. 2015 Analisis Perilaku Konsumsi Dalam Islam, Jurnal Dinar, Vol. 1 No. 2 Januari.
Sri Wahyuni. 2013. Teori Konsumsi dan Produksi dalam Perspektif
Ekonomi Islam, Jurnal Akuntabel; Volume 10 No.1 Maret
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Bisnis, Alfabeta, Bandung :2014
Syarifuddin, Amir. 2008. Ushul Fiqh II, Jakarta: Kencana Prenada Group
Taufikin. 2015. Hukum Islam Tentang Minuman Keras, Yudisia, Vol. 6, No. 2, Desember
Yuniarti, Vinna Sri, 2016, Ekonomi Mikro Syariah, Bandung: Pustaka Setia.
https://www.republika.co.id/berita/jurnalismewarga/
wacana/17/11/20/ozof1z440-halal-lifestyle, diakses tanggal 17
November 2018 jam 06.48

