Tinjauan Fiqih Terhadap Institusi Pendidikan Sebagai Mustahiq Zakat: Studi Komparatf Pendapat Wahbah Az-Zuhaily Dan Yusuf Al-Qardhawi
DOI:
https://doi.org/10.21111/ijtihad.v19i1.14480Keywords:
Zakat, Institusi Pendidikan, Wahbah Az-Zuhaily, Yusuf Al-QardhawiAbstract
Zakat is one of the pillars of Islam, obligated by Allah SWT upon Muslims to purify both soul and wealth. Its distribution must follow the eight categories of recipients (mustahiq) as outlined in the Qur’an. However, the challenge of ghazwul fikri has led some scholars to expand the interpretation of fii sabilillah to include educational institutions. In Indonesia, organizations like the ASFA Foundation and BMH have allocated zakat to this sector, sparking debate over its legitimacy. This study aims to analyze the fiqh perspective on educational institutions as zakat recipients based on the views of two contemporary scholars: Wahbah Az-Zuhaily and Yusuf Al-Qardhawi, who hold differing opinions. This is normative legal research using a comparative, literature-based approach. The findings show that Wahbah Az-Zuhaily rejects educational institutions as mustahiq because they do not fit the fii sabilillah category in Surah At-Tawbah and fail to meet the tamlik requirement. In contrast, Yusuf Al-Qaradawi permits it if the institution serves as a form of pure Islamic jihad aimed at upholding Allah’s religion. He also argues that tamlik is not obligatory as it can be delegated to authorized parties. The author concludes that Al-Qardhawi’s view is more relevant today, offering a balanced interpretation. The researcher hopes that this study can serve as a contribution of ideas regarding the distribution of zakat to educational institutions according to two contemporary scholars mentioned, and that it will be beneficial for zakat management organizations and the community.References
Aruan, Asnisiyah, dan Rahmat Hidayat. “Hukum Penyaluran Zakat Mal Untuk Pembangunan Fasilitas Sekolah Dalam Perspektif Wahbah Az-Zuhaili (Studi Kasus Unit Pengumpulan Zakat Keluarga Abituren Musthafawiyah Kota Medan).†UNES LAW REVIEW 6, no. 1 (2023): 2543–44.
Bastoni, Ahmad, Erik Hidayatullah, dan Muhammad Taufiqur Rohman. “Menyalurkan Zakat Untuk Sekolah dan Pesantren Perspektif Syaikh Abdul Wahhab Al-Sya’rani dan Syekh Mahmud Syaltut.†Komparatif: Jurnal Perbandingan Hukum dan Pemikirin Islam 2, no. 1 (Juni 2022): 63.
HAMKA. Tafsir Al-Azhar. 4. Pustaka Nasional PTE LTD Singapura, 1965.
Harahap, Sarah Khairani. “Tinjauan Hukum Islam Terhadap Penyaluran Zakat Melalui Lembaga Amil Di Indonesia.†Jurnal AL-MAQASID: Jurnal Ilmu Kesyariahan dan Keperdataan 10, no. 1 (Juni 2024): 130.
Khair, Hubbil. “Peran Lembaga Pendidikan Dalam Masyarakat Di Era Modern.†DARUL ULUM: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan dan Kemasyarakatan 12, no. 2 (Juli 2021): 25.
LN. “Pemotongan Anggaran Pendidikan di Era Prabowo Efisiensi atau Ancaman Masa Depan.†Fajarmetro.com. FAJAR METRO, 19 Februari 2025. https://fajarmetro.com/nasional/pemotongan-anggaran-pendidikan-di-era-prabowo-efisiensi-atau-ancaman-masa-depan/19/02/2025/24941/.
Monica, Intan Sherly. “Studi Komparasi Pemikiran Yusf Al Qardawi Dan Wahbah Al Zuhayli Tentang Konsep Asnaf Penerima Zakat Dalam Islam.†Institut Agama Islam Negeri Ponorogo, 2021.
Patahuddin, Askar, Azwar, dan Muh Syukur S. “Penyaluran Zakat Untuk Penanganan Dampak Covid-19 Dalam Perspektif Hukum Islam (Analisis Pendapat Para Ulama Fikih).†BUSTANUL FUQAHA: Jurnal Bidang Hukum Islam 3, no. 3 (2022): 283.
Setiawan, Dedi, Marluwi, dan Moh Fadhil. “Penyaluran Zakat Fitrah Kepada Dukun Beranak Dalam Tinjauan Hukum Islam (Studi Pada Masyarakat Dusun Rantau Panjang Kecamatan Sebangki Kabupaten Landak).†AL-USROH 3, no. 1 (2023): 107.
Tasneem, Kameela Munayya, Maghfira Adha Nurunnisa Humairo, Risa Nur Laila, dan Usup Romli. “Ghazwul Fikri Sebagai Pelemah Keyakinan Umat Islam Generasi Milenial Di Era Digital.†Jurnal Al-Tsiqoh (Dakwah dan Ekonomi) 7, no. 2 (November 2023): 72–79.
Tim Penulis Fikih Zakat Konteksual Indonesia. Fikih Zakat Kontekstual Indonesia. Jakarta: Badan Amil Zakat Nasional, 2018.
Tim Redaksi Kamus Bahasa Indonesia. Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional, 2008.
الزØÙŠÙ„ÙŠ, وهبة. الÙقه الإسلامي وأدلته. 3. دمشق: دار الÙكر, 1418.
———. الوجيز ÙÙŠ الÙقه الإسلامي. 1. دمشق: دار الÙكر, 1424.
الصابوني, Ù…ØÙ…د علي. مختصر ØªÙØ³ÙŠØ± ابن كثير. 2 7. بيروت: دار القرآن الكريم, 1402.
العثيمين, Ù…ØÙ…د بن ØµØ§Ù„Ø Ø¨Ù† Ù…ØÙ…د. ÙØªØ§ÙˆÙ‰ نور على الدرب. 10. مكتبة شاملة, t.t.
الغامدي, Ø£ØÙ…د بن سعد ØÙ…دان. أثر العقيدة الإسلامية ÙÙŠ تضامن ÙˆÙˆØØ¯Ø© الأمة الإسلامية. مدينة: الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة, 1404.
القرضاوي, يوسÙ. العبادة ÙÙŠ الإسلام. 24. القاهرة: مكتبة وهبة, 1416.
———. Ùقه الزكاة. 1 2. بيروت: مؤسسة الرسالة, 1393.
القÙنَّوجي, أبو الطيب Ù…ØÙ…د صديق خان بن ØØ³Ù† بن علي ابن لط٠الله Ø§Ù„ØØ³ÙŠÙ†ÙŠ Ø§Ù„Ø¨Ø®Ø§Ø±ÙŠ. ÙØªØÙ البيان ÙÙŠ مقاصد القرآن. 5. بيروت: المَكتبة العصريَّة للطبَاعة والنّشْر, 1412.
المؤلÙين, مجموعة من. الموسوعة الÙقهية الكويتية. 23 2. كويت: دار السلاسل, 1427.
باز, عبد العزيز بن عبد الله بن عبد الرØÙ…Ù† بن. مجموع ÙØªØ§ÙˆÙ‰ ومقالات متنوعة. 14. المملكة العربية السعودية: رئاسة إدارة البØÙˆØ« العلمية ÙˆØ§Ù„Ø¥ÙØªØ§Ø¡ØŒ د.ت .
ØÙˆÙ‘Ù‰, سعيد. الأساس ÙÙŠ السنة ÙˆÙقهها-العبادات ÙÙŠ الإسلام. 5. دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع, 1414.
رشيد رضا, Ù…ØÙ…د. ØªÙØ³ÙŠØ± القرآن الØÙƒÙŠÙ… (ØªÙØ³ÙŠØ± المنار). 10. مصر: الهيئة المصرية العامة للكتاب, 1990.
شلتوت, Ù…ØÙ…ود. الإسلام عقيدة وشريعة. 18. القاهرة: دار الشروق, 1421.
عبد الجبار, صهيب. الجامع الصØÙŠØ للسنن والمسانيد. 37. المكتبة الشاملة, 2014.
مصطÙÙ‰, إبراهيم, Ø£ØÙ…د الزيات, ØØ§Ù…د عبد القادر, Ùˆ Ù…ØÙ…د النجار. المعجم الوسيط. 1. إستنبول: دار الدعوة, 1392.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

